....
- Bajorai
- Miestiečiai
- Valstiečiai
sudarė absoliučią lietuviškai kalbančių daugumą.
buvo didžiausias jų autoritetas. Posukiliminės represijos tiesiogiai palietė bendrą
- bažnyčios ir valstiečių
- bajorų ir valstiečių
- bažnyčios ir bajorų
erdvę. Todėl suprantama, kodėl
- A. J. Giedraičio
- J. Basanavičiaus
- M. Valančiaus
asmenyje užgimė pasipriešinimo pozicija. Visas jo sumanytų veiksmų kompleksas sudarė naujojo lietuvių tautinio judėjimo griaučius. Šiuo laikotarpiu formuojant
- blaivybės sąjūdį
- tautinę savimonę
- tautinį sąjūdį
ir telkiant tautą didelę reikšmę turėjo
- bažnyčia
- lietuvių kalba
- sukilimai
, kaip bendrumo požymis ir kaip idėjų sklaidos bei kultūros veiklos priemonė.
- Bajorams
- Tarnautojams
- Valstiečiams
, su kaimu ir lietuvių kalba ryšį praradusiems miestiečiams, inteligentijai, dvasininkams, reikėjo apsispręsti, kas jie – lietuviai ar lenkai? Apsispręsti padėjo XIX a. pr. prasidėjęs romantizmo įkvėptas domėjimasis etninėmis šaknimis, liaudies kultūra, lietuvių kalba, kuri laikyta beveik seniausia iš visų. Šio domėjimosi užuomazgos –
- varnių vyskupystėje
- vilniaus universitete
- peterburgo universitete
susikūrusio žemaičių būrelio veikla. Iki
- blaivybės sąjūdžio pradžios
- periodinių leidinių pasirodymo
- spaudos draudimo
tautinis judėjimas vyko savaime. Periodika tapo organizaciniu centru, kuris telkė žmones ne tik pagal santykius su lietuvybe, bet ir pagal pažiūras į visuomenės raidą ir Lietuvos ateitį. Ėmė kurtis slaptos vietinės dalyvių organizacijos, kultūrinės draugijos. Tai rodo, kad išaugo pasaulietinės
- bajorijos
- inteligentijos
- valstietijos
sluoksnis.