Kompleksinės užduotys

Lietuvos XIX a. – XX a. pradžios kultūros raida Europos kontekste

Užduotis:

Perskaitykite pateiktus šaltinius A, B, C, D, E ir užpildykite lentelę.

ŠALTINIS A

Iš knygos „Carų valdžioje: Lietuva XIX amžiuje“

„Rusifikacijos iniciatoriai Muravjovas, Kaufmanas, Kornilovas, Katkovas, jų bendra­minčiai ir pasekėjai tikėjosi, kad lietuviškai ir baltarusiškai kalbėjusius valstiečius, socialiniu-politiniu požiūriu dabar tapusius savarankišku luomu, pirmiausia per mokyklas pavyks išmokyti rusų kalbos, iš jų išugdyti rusų kultūrai dirbantį inteligentijos sluoksnį, šitaip siekta įdiegti Lietuvos visuomenėje rusišką mentalitetą <...>.“

Aleksandravičius E., Kulakauskas A. Carų valdžioje: Lietuva XIX amžiuje. Vilnius: Baltos lankos, 1996: 273.

ŠALTINIS B

Iš knygos „Lietuvos edukologija“

„<...> sukilimo išvakarėse, ypač jam įsiliepsnojus ir sukilimą žiauriai numalšinus (1862–1864), uždaromos <...> mokyklos. Uždraudžiama visuomeninė iniciatyva švietimo srityje, <...>. Lietuva (ypač Kauno gubernija) liko beveik be mokyklų. Pradinio mokymo pertvarką reglamentuojančios 1863 m. paskelbtos „Laikinosios taisyklės" įteisino centralizuotą mokymą negimtąja kalba [valdinėse mokyklose], leido mokykloje dirbti <...> rusui pravoslavui (su kai kuriomis išimtimis Suvalkų gubernijoje). Tokią mokyklą lietuvių liaudis atmetė, su ja kovojo, reikalavo lietuvio mokytojo ir mokymo gimtąja kalba. Valdinės mokyklos ir mokinių skaičius jose neaugo, o prasidėjus žiauresnėms represijoms, net sumažėjo.“

Lietuvos edukologija. Kaunas: Vytauto Didžiojo universitetas, 1997: 38.

ŠALTINIS C

Iš Vilniaus švietimo apygardos 1889 m. ataskaitos

„Skleidžiamas ne tik priešiškumas Rusijai ir rusams, bet ir neapykanta rusų kalbai ir liaudies mokyklai kaip rusų pradų platintojai krašte. <...>.

Ypatingą priešiškumą lietuviams kelia rusiškas raidynas, naudojamas lietuviškoms knygoms spausdinti, ir taip išspausdintos knygos. Vyriausybės potvarkyje dėl lietuviškų knygų spaus­dinimo rusišku raidynu lietuvių vienybės šalininkai įžvelgia jos siekimą, kad lietuviai atsižadėtų savo kalbos, todėl minėtame potvarkyje jie regi lietuvių tautos engimo, persekiojimo ir ap­skritai neteisėtumo faktų, net pagrindą kilti liaudies neramu­mams. <...> Labai nepalanki sėkmingam liaudies švietimui krašte aplinkybė – nelegalus Romos katalikų ir iš dalies žydų moky­mas slaptosiose mokyklose, <...>. Šitoks slaptas moky­mas daro akivaizdžią žalą liaudies švietimui Šiaurės vakarų krašte, nes atitraukia vaikus nuo valdinės mokyklos <...>, ypač Vilniaus ir Kauno gubernijose, kurių gyventojai daugiausia ka­talikai, ir dėl to slapto mokymo siekimas gali būti ypač stiprus.“

Lietuvos mokykla ir pedagoginė mintis XIX a. antroje pusėje – XX a. pr. Kaunas: Šviesa, 2002: 65–66.

ŠALTINIS D

Iš straipsnio „Lietuvos mokyklos ir pedagoginės minties bruožai: 1863-1918 m.“

„Slaptasis mokymas <...> kėlė lietuvių raštingumą. Pavyzdžiui, 1897 m. visos Rusijos imperijos gyventojų surašymo duo­menimis, Kauno gubernijoje raštingų vyrų būta 51,9%, moterų – 54,9%, nors tais metais, kaip minėta, valdinę mokyklą lankė 6,1% mokyklinio amžiaus vaikų, tarp jų apie 10% mergaičių <...>.

Lietuvos mokykla ir pedagoginė mintis XIX a. antroje pusėje – XX a. pr. Kaunas: Šviesa, 2002: 65–66.“

ŠALTINIS E

Iš knygos „Lietuvos edukologija“

Slaptoji mokykla <...> vienijo tautą, ugdė dorą ir tautinę sąmonę, <...>. XIX–XX a. sandūroje, kai intensyviai formavosi lietuviška pedagoginė mintis, ją veikė 3 pagrindiniai veiksniai: a) liaudies pedagogika ir slaptojo mokymo patirtis; b) klasikinė pedagogika; c) naujosios pedagoginės srovės bei tuometinė užsienio švietimo padėtis.

Lietuvos edukologija. Kaunas: Vytauto Didžiojo universitetas, 1997: 42.

Klausimai Parašykite kiekvienoje eilutėje po 2–5 žodžius iš pateiktų istorijos šaltinių, kurie labiausiai atskleidžia nagrinėjamą klausimą. Suformuluokite 4 išvadas (po vieną kiekviename lentelės langelyje).
Kokie buvo Rusijos valdžios siekiai Lietuvoje?
Kokių veiksmų ėmėsi Rusijos valdžia?
Kaip į Rusijos valdžios veiksmus reagavo Lietuvos gyventojai?
Kokia buvo slapto mokymo reikšmė?
 
Saugoti