1387 m. „Tautų žygis prie kryžiaus“
  • Strasburo Šv. Petro Jaunojo bažnyčios freska, vaizduojanti Europos „tautų žygį prie kryžiaus“.
  • Freskoje Lietuva paskutinė atėjusi į krikščionybę.
1387 m. Jogailos privilegija Vilniaus vyskupui
1387 m. Jogailos privilegija Vilniaus vyskupui
Ponai
Taip LDK buvo vadinami didikai ir aukšti valstybės pareigūnai, pvz., kancleris, vaivada. LDK ponai faktiškai vadovavo visoms visuomenės gyvenimo sritims.
Urėdas
(Iš slavų kalbų „uriaditj“ – sutvarkyti, suvaldyti) Lenkijoje ir Lietuvoje taip vadinti valstybės pareigūnai – vaivados, kaštelionai, iždininkai, maršalkos ir t.t.
Ponų taryba
Mažamečio Kazimiero Jogailaičio valdymo metu iš didikų ir valstybės pareigūnų susiformavusi LDK vyriausybė, faktiškai valdžiusi valstybę, dėl to ilgainiui silpnėjo monarcho valdžia.
Didikų Radvilų giminės herbas
Didikų Radvilų giminės herbas
XIV a. Vilniaus antspaudas su miesto herbu ir dabartinis Vilniaus herbas, vaizduojantis šv. Kristoforą, nešantį kūdikėlį Kristų per upę
XIV a. Vilniaus antspaudas su miesto herbu ir dabartinis Vilniaus herbas, vaizduojantis šv. Kristoforą, nešantį kūdikėlį Kristų per upę
Visuomenės socialinė ir politinė struktūra XV a.

Lietuvos visuomenės kaita XIII – XV a.

1387 m. Lietuvos krikštas pakeitė ne tik religinę, bet ir socialinę Lietuvos visuomenės struktūrą. Krikšto rezultatas buvo politinis, socialinis, teisinis ir kultūrinis Lietuvos visuomenės europėjimas.

Jogailos privilegijos Vilniaus vyskupui, bajorams katalikams ir Vilniaus miestui tapo teisiniu Lietuvos luomų formavimosi pagrindu ir įstatymu įtvirtino europietišką luominę santvarką.

Bažnytinės žemėvaldos teisės suteikimas Vilniaus vyskupui ir bažnyčių bei vienuolynų steigimasis prie natūraliai susiklosčiusių miestiečių, valstiečių ir bajorų socialinių sluoksnių leido atsirasti ir šalies kultūrinei raidai svarbiam dvasininkų luomui.

Katalikų dvasininkija atėjo iš Lenkijos, todėl lotyniškosios kultūros plėtra ir integracija į Vakarų Europos civilizaciją buvo persipynusi su visuomenės elito polonizacijos pradžia.

Jogailos ir ypač Vytauto valdymo metu dėl stiprėjančios valstybės centralizacijos išaugo bajorijos skaičius ir jos galia. Abu Lietuvos valdovai vykdė beneficijų revoliuciją: masiškai dalino bajorams valdas su valstiečiais, kurie po dovanojimo pakliūdavo baudžiavinėn priklausomybėn (veldamai). Pati bajorija virto tiesioginiais didžiojo kunigaikščio vasalais ir sudarė reguliarią kariuomenę. Centralizacija paskatino ir valdininkų, kilusių iš bajorų, sluoksnio augimą ir jo visuomeninės įtakos stiprėjimą.

XV a. daliniai kunigaikščiai prarado turėtą politinę galią ir liko tik stambiais žemvaldžiais, iš kurių susiformavo bajoriškoji aristokratija – ponai. Ponai tapdavo aukščiausiais valstybės pareigūnais urėdais, sudariusiais LDK vyriausybę – Ponų tarybą.

1413 m. Horodlės unijos su Lenkijos karalyste metu lietuvių bajorai perėmė iš susibroliavusių su jais lenkų bajorų herbus. Tai reiškė ne tik teisinį, bet ir kultūrinį bajorijos luomo pokytį, jo galutinį susiformavimą pagal vakarietišką modelį.

Magdeburgo savivaldos teisių suteikimas Vilniaus miestui, vėliau Kaunui ir kitiems reikšmingesniems miestams, kartu su baudžiavos įsigalėjimu, skatino daugiatautės miestų visuomenės formavimąsi Lietuvoje. Miestų visuomenės formavimasis iš kelių tautinių bendruomenių buvo būdingas visai katalikiškai Rytų Europai.

Lietuvos miestuose sparčiai augo rusų, lenkų, vokiečių ir žydų bendruomenės, tai buvo šalies ūkiniam gyvenimui labai svarbus pokytis, nes skatino civilizacijos ir prekybinių ryšių plėtrą.

Vakarietiškos visuomenės kūrimąsi užbaigė 1468 m. didžiojo kunigaikščio Kazimiero Jogailaičio Teisynas. Visi po jo ėję teisiniai aktai ir įstatymų rinkiniai tik atspindėjo tolesnius Lietuvos feodalinės visuomenės pokyčius.

Grįžti